Které školy se přidají do programu?
Pokud chceme dělat změny v každodenním životě lidí, kde jinde zažít než u nejčastějších cílů - a k těm cesty do práce a do školy patří. I v duchu hesla "co se v mládí naučíš ..." dává smysl dělat osvětu - i prakticky - už u malých dětí. Navíc ta změna - motivace ke změně - jde u dětí mnohem jednodušeji než u dospělých - a přes ně to pokračuje na rodiče.
"Vozit dítě do školy autem je jen zdánlivě bezpečné. Dítě je v autě jen pasivním účastníkem silničního provozu, naopak zkušenosti pro bezpečný pohyb v silničním provozu získává jen přímým kontaktem s každodenními problémy."
Je to až podezřelé. Chůze je zábavná, zdravá, prospívá pleti, myšlenkám i životnímu prostředí a přitom je zadarmo. A ani nechutná jako celer. Zní to jako chyták, ale je to dar. Víte, proč ho rozdávat sobě i druhým?
Tak do toho šlápni, je to půlka zdraví
Kolo má duši, nesmrdí a šetří vaše klouby. Na kole vás nezastaví žádná kolona. Díky kolu i záda protáhnete. S kolem můžete cítit vítr ve vlasech a rychlost v řídítkách. Na kole si užijete opojnou porci svobody.
Sjíždějte ulice, rýsujte stehna, hýždě a ještě šetřete za přepravu. Opájejte se nezávislostí a hlavně tím, že děláte něco pro Jihlavu. Protože každý kilometr, který po městě najedete, je důkazem, že cestovat se tu dá i jinak. Čistě.
Cestujte autobusem, nebo trolejbusem. Zapomeňte na čekání v kolonách i namáhavé soustředění za volantem. Celé město může být vaše, každý její kout. Bez hledání místa k parkování, bez starostí, kam s ním. Na svých cestách můžete číst, povídat si i bezcílně bloumat v myšlenkách.
A těch příběhů, které denně potkáte! Splétají a rozplétají se na trasách veřejné dopravy.
A co je hlavní. Hřát vás může pocit, že svému městu pomáháte. Že kdykoli se rozhodnete nechat auto doma, uleví se několikerým plícím. A uvolní se několik metrů prostoru. Naše město není nafukovací a může mu dojít brzy dech.
Víme, že většina našich cest po městě je do 5 km. Chůze tak maximálně do 1 km, jízdní kolo tak do 5 km. Elektrokola posouvají vzdáleností ještě dále a odstraňují bariéry reliéfu, či stáří. V kombinaci s veřejnou dopravou se dostaneme i na delší vzdálenosti. Prostě jsme město krátkých vzdáleností, tak proč tomu nepřizpůsobit i infrastrukturu? Prostě všechno je u nás od sebe relativně blízko, tak proč toho nevyužít?Zlepšení dopravní situace se prostě nemůže odehrát bez poměrně výrazné změny dopravního chování obyvatel a návštěvníků města. Automobil nemusí být pro řadu cest nezbytný. Nebylo by lepší jezdit auty jen v nutných případech a více využívat udržitelné formy městské dopravy - veřejnou dopravu, jízdu na kole nebo chůzi? Být zdravější, mít více prostoru pro život a udělat z JIhlavy bezpečnější a přívětivější město s živým veřejným prostorem?